27-12-12

Godspeed!

Godspeed 

 

Tijd is als een stromende rivier, geen water loopt tweemaal onder je voeten door, net zoals het water in de rivier komen beleefde momenten nooit meer weer, dus koester elk mooi moment dat het leven je geeft! Een gelukkig, gezond en voorspoedig 2013.

 

Time is like a flowing river, no water passes beneath your feet twice, much like the river, moments never pass you by again, so cherish every moment that life gives you and have a wonderful 2013.

 

Tempo è come un fiume che scorre, l'acqua non passa sotto i vostri piedi due volte, molto simile al fiume, momenti mai si passano di nuovo, così amare ogni momento che ti dà la vita! Un meraviglioso 2013.

02-12-12

1400 euro per uur

 

italia,mare,sea,zee,summer,estate,somer 

Tussen mijn foto’s van deze zomer zaten enkele opnames van een van onze vispartijtjes. Samen met drie Italiaanse vrienden hebben we een fisherman 570 gekocht. Het was een koopje, een ouder bootje van, je raadt het goed 5,7 meter lang en zeker 15 jaar oud, maar met een nieuwe motor van 40pk(minder dan 50 uur gedraaid). Inderdaad voor enkele honderden euro’s ben ik een fiere mede-booteigenaar geworden.

 L1000934.JPG

Uiteraard is dit bootje geschikt om met een lijn te gaan vissen en is het niet echt voorzien om netten in en uit het water te halen, t.t.z. wij zijn niet zinnens blaren op onze handen te halen door de netten manueel binnen te trekken. Gelukkig hebben we onze socio Carmine die wel een echte vissersboot heeft. Hoewel de term echt in dit geval enige verduidelijking vraagt? Eigenlijk is het een reddingssloep die in een vroeger leven bij een oceaanstomer hoorde en die ooit door zijn vader werd omgebouwd tot vissersloep.

L1000939.JPG 

Dus die avond voordien was het laat geworden met als gevolg dat enkele van de minder professionele vissers, waaronder mezelf, iets later vertrokken waren. Zoals het een echte kapitein betaamt heeft Carmine niet op ons gewacht en waren de netten reeds uitgegooid toen wij met onze fisherman in de buurt kwamen. De zee was een deinende spiegel, het zeil, boven ons hoofd gespannen kon met moeite de zon en de warmte temperen en zelfs frisse pinten volstonden niet. Op een uitzondering na iedereen het water in om af te koelen en ondertussen lachen met de schamele vangst in de netten. Ik wist het beter en had mijn spigole reeds besteld bij de visboer. Deze middag ging er vis gegeten worden en dat was zeker tot de Guardia di Finanza ons opzocht.

 

Rond elf uur is er geen kat meer op het water en geen vis meer te bespeuren en dat weet de Guardia ook. Twee bootjes bij mekaar moeten ze nog vreemder gevonden hebben want die zondag hebben ze enkele zeemijlen omweg gevaren om ons te controleren. Het ging om een papiercontrole, wat wil zeggen dat de boorddocumenten en identificatiebewijzen bekeken werden, zonder dat iemand aan boord kwam of iets anders bekeek.

 

De discussie die we naderhand hadden was niet de controle op zich, maar de kostprijs van deze, naar onze mening nutteloze controle die bijna een uur duurde. Het bootje waarmee ze varen is een Buratti – neen niet een Bugatti – met twee MTU 12V2000 M93 motoren die een verbruik kennen tussen 200 à 350 liter per uur en per motor. Omgerekend naar de standaardprijs van de diesel deze zomer in Italië ongeveer 800 à 1400 euro per uur. Dit bootje vaart met een standaardbemanning van 10 man en op zondag kosten die mensen nog meer! Tel daar bovenop dat deze mensen na een ‘actieve’ carrière van ooit 30 jaar en nu toch al 35 jaar met pensioen gaan. Dan gaat met een dagje cruisen tussen Vibo en Cetraro al snel 20.000 euro naar de filistijnen.

 

L1000945.JPGMaak ik me daar druk over? Eigenlijk wel want wij zijn niet beter af. Denk maar onze geliefde spoorwegen, het idee van werken zet sommigen al aan het staken. Het rijdend personeel kan ook na dertig 'rijdende' dienstjaren op pensioen. Ga je kijken naar de jaarrekening van het spoor dan merk je dat er ook nog enkele andere voordelen zijn. Bovenop indexatie is er ook perekwatie, een term een kleine zoekopdracht waard. Let wel dit laatste geldt voor alle ambtenaren.

 

We horen in de pers dat wij, Belgen ons suf sparen en een tegoed hebben van om en bij de 230 miljard euro, goed voor 64% van onze staatsschuld (357 miljard). Ondertussen zijn er hevige discussies over indexsprongen, werklozen, ontslagen, de vergrootte toeloop naar sociale hulp (OCMW edm), enz. De problemen zijn er, de armoede neemt toe of moet ik zeggen de polarisatie tussen armer en rijker neemt toe? En toch vergroot ons spaartegoed steeds verder. Kan iemand mij dit fenomeen verklaren? Verdienen we teveel zodat we zoveel kunnen sparen? Of zijn er groepen van mensen die echt veel meer verdienen? Er zullen dan ook wel groepen van mensen zijn die veel te weinig verdienen? Ik weet het niet en misschien ga ik met mijn redenering veel te kort door de bocht maar ik zou wel eens het spaarvolume en spaargedrag van onze gepensioneerde ambtenaren willen kennen?