15-08-15

Ik ga op fietsreis en lees eerst:

fiets,the,giant,mtb

Het plan was eenvoudig, fietsen door Calabria met een oude zware mountainbike , met Thüle tassen aan de wielen voor de bagage, en getrainde benen als motor. De zware fietsen waren geen probleem want die hadden we, de aanschaf van de Thüle zakken waren, buiten de prijs, ook geen probleem, de getrainde benen waren een mooi plan en zijn een mooi plan gebleven.

 

Schermafbeelding 2015-08-15 om 20.02.53.png

Wil je met de fiets naar Santiago di Compostella of wil je het Gardameer affietsen, dan vind je zeker je gading op het internet met kaarten, gps-tracks, adviezen, meeneemlijstjes en reisverhalen. Wanneer je iets verder richting Zuiden wilt trekken, dan vind je heel erg weinig, eigenlijk vind je niets aan bruikbare informatie. Achteraf bekeken had hier het eerste alarmsignaal moeten klinken. Logisch want de moeilijkst te begane paden worden per definitie het minst begaan en dus ook het minst beschreven. Tijdens mijn winterse surfsessies op het internet had ik veel gelezen over de verschillende type fietsen die er zijn, soorten zadels, dubbele pikkels, de bepakking, de tenten en de zeilen die je nodig hebt. Alle beschrijvingen waren heel nuttige om in een klimaat als het onze te fietsen , met temperaturen die wij als normaal bestempelen ,en met een groot risico op regen. Wat me toen niet opgevallen was, waren de beschreven aard en kwaliteit van de wegen. Soms hoor ik de mensen klagen over de kwaliteit van onze fietspaden of de bulten in het jaagpad langs de Dender, maar op sommige momenten hadden wij de figuurlijke moord gepleegd om daar op te kunnen rijden.

Wanneer je de “do’s en don’ts” leest dan blijkt de kenner je af te raden om je tijdens de zomermaanden op pad te begeven op de Sint Christoffelroute. Dit had ik uiteraard gelezen, maar ik was hier snel voorbij gelezen, want uiteindelijk liggen Frankrijk, Spanje en de Pyreneeën aan de andere kant van de Middellandse zee, de warme kant van de Middellandse zee , en dus was dit een onbelangrijk detail voor onze Calabria trip. Opnieuw waren we aan een realiteit voorbijgegaan, naast de getrainde benen een essentiële zwakte in ons plan: omgaan met de warmte.

 

Dus ergens op een regenachtige zondagnamiddag, een lijstje in Excel gemaakt met alle dingen die ik zeker moest meenemen en dan beginnen spelen met  Naviki.org.

Naviki, met de ondertitel ‘paden verbinden’ is een heel behulpzame site voor de fietser, die je helpt om van punt A naar punt B te reizen met de fiets. Volgens datzelfde Naviki kan je op verschillende manieren reizen met de fiets: dagelijks, toeren, racefiets, mountainbike of kortste route. Achteraf bekeken is er slechts één manier om met de fiets te reizen en dit is door op de trappers te duwen en te stampen tot je op je bestemming bent.

navikiZeker zo leuk aan Naviki zijn de grafiekjes met de hoogtemeters en de te verbruiken calorieën. Van achter mijn scherm, in mijn bureaustoel heb ik toen kilometers afgelegd, calorieën verbruikt en hoogtemeters overwonnen al toerend, mountainbikend en racefietsend. Dagelijks en kortste route vond ik niet genoeg avontuurlijk klinkend en liet ik links liggen. Aan de hand van de verbruikte calorieën zag ik mezelf op het einde als afgetrainde atleet met Six pack en al terugkomen ten huize onze. Ik kan jullie nu al melden dat de Six pack bij de eerste helling overboord is gegooid wegens te zwaar, travel light is zeker geen loos begrip bij het trekken met de fiets, maar ik had een lijstje! Mijn lijstje in excel omvatte naast gereedschap, fietstassen, wisselstukken, kledij en medicijnen ook topografische kaarten, zonnecrèmes, fiets-wandelschoenen, reepjes en gelletjes sportvoeding. Wat ik hier onthoud als heel nuttig zijn de fiets-wandelschoenen van Specialized, die ik naast de Wipp express de beste investering mag noemen voor de tocht. Specialized heeft in zijn gamma wandelschoenen met stevige zolen en verzonken spd-plaatjes in de zool, bij het stappen bergop met de fiets en op het gewicht van de fiets na, heel comfortabel en ik kan jullie bevestigen dat we veel gestapt hebben en dan vooral bergop.

Schermafbeelding 2015-08-15 om 20.07.21.pngEnkele dagen voor ons vertrek zegt een vriend zeiler me om zeker de Wipp express niet te vergeten. Elke dag onder de douche je kleren wassen en de volgende dag proper en zonder onwelriekende geurtjes terug aan de start komen geeft aan Wipp express een ratio gewicht versus nuttigheid die onwaarschijnlijk hoog ligt!

Krijgen een eervolle vermelding in mijn Oscars van de trekker: de skelettool van Leatherman en de Xtorm solarbooster en powerbank die ten aller tijden mijn gps en gsm opgeladen hebben gehouden. Hoe had ik anders mijn Naviki.org paden kunnen verbinden? Mijn medicijnenzakje en zonnecrème zouden een eervolle vermelding hebben kunnen krijgen, mocht ik ze thuis niet vergeten zijn, of wat vermogen kaars en bril, als je het lijstje niet gebruiken wil.

Waar je echt niets mee bent, zijn de topografische kaarten die ik via internet besteld had. Prachtig om in te kaderen en aan de muur te hangen. Hun makelij dateert uit de tijd dat Mussolini nog aan de macht moest komen in Italië en ze hebben die oude ambachtelijke “look and feel”, maar bleken van geen nut voor onze tocht. De repen en powergelletjes zijn ook af te raden, toch als er chocolade aan zit of wanneer er bosbessensmaak mee gemoeid is. Chocolade en meer dan 40 graden omgevingstemperatuur gaan niet tezamen, combineer dit met een soort van nougatine in een aluminiumfoliezakje en je hebt de ideale smodder waar peuters alleen maar jaloers op kunnen zijn en waar ik mijn handen mee aan mijn stuur heb vastgelijmd. Ook hier is achteraf de Wipp express heel nuttig gebleken. Powergells zijn bij normale temperaturen nog binnen te krijgen, maar eens de 40 graden voorbij is de smaak er een om te kokhalzen. Zeker zo effectief en veel aangenamer, is zorgen dat je een goede pasta eet ’s middags of dat je een panino met formaggio en prosciuto meeneemt voor onderweg. Wordt vervolgd.

De commentaren zijn gesloten.