08-11-15

Op weg naar Golgotha

IMG_0030.JPG

Achteraf bekeken hebben we toch iets gemeen met de treinen in Italië en België. Trenitalia heeft in het Zuiden een verouderde vloot en bij ons komen de treinen van de NMBS steevast met vertraging aan en zo verging het ons ook. IMG_0515.jpgWe hadden deze fietstocht met 30 jaar minder vertraging moeten maken, toen onze carrosserie nog evenveel jaren jonger was. Wij, volwassen mannen, de leeftijd beginnend met een 5, nog gezond van verstand en leden, maar met onvoldoende fysieke voorbereiding, vertrekken met onze velo en een paar zware zakken bagage naar het onbekende. Gebrekkig was ons plan, eigenlijk hadden we er gewoon geen. Waarheen, dat gingen we op het moment zelf beslissen en de problemen zouden we oplossen wanneer ze zich voordeden. Jean Luc Dehaene - de crisismanager, loodgieter van de regeringen in jaren 80 en 90 - zou fier op ons zijn geweest. Helaas ook voor hem zou er een crisis te veel komen en net zo met ons.

L1070790.jpgOnverantwoordelijk was ons volledig gebrek aan kennis van en ervaring met meerdaagse fietstochten, maar ook van de lokale omstandigheden waarin we gingen terechtkomen. Deze onderschatting van de lokale omstandigheden was de ergste fout die we konden maken. Gezien mijn jaren heen en weer gereis naar Calabria en terug, weet ik uiteraard dat het warm kan zijn, maar de warmte die ik ken, is er een vanonder een parasol of vanop een terrasje met een drankje en een fris briesje. IMG_0459.JPGDe warmte die we nu ervaren hebben is compleet verschillend. Het is een verterende warmte. Een warmte met veertig kilo onder het fietszadel en met steile wegen die we beklommen al rijdend of al stappend. Als er al wind was tijdens ons zwoegen onder een loodrechte, brandende zon, dan kwam die uit een verschroeiend warme haardroger. Soms hebben we bergop gefietst, bij 46° Celsius (gps waarden). Bergop betekent hier stijgingspercentages van meer dan 10%. Een klim tussen 10 en 12% was normaal, tussen 13 en 15% kregen we regelmatig voor de wielen geschoteld en af toe waren er zelfs uitschieters tot 18%. IMG_0164.jpgDeze hellingen waren uiteraard ideaal om onze fiets-wandelschoenen op alle mogelijke manieren te testen, nooit heb ik fietsschoenen gehad waar de zolen zo van afgezien hebben. Wanneer we onze stalen rossen naar boven duwden en sleurden op de steilere hellingen, dan werd het stappen eerder strompelen met ons kruis op weg naar onze Golgotha. Dit alles schrijft en leest vlotjes en lijkt weinig spectaculair en tijdens het weinige plannen ging ik deze hellingen vlotjes op met de computermuis in mijn hand vanuit mijn bureaustoel, maar eens onderweg keken deze hellingen ons op onze tweewielers loodrecht aan en lagen ze bijna letterlijk tussen hel en vagevuur. Uiteraard is er geen bergop zonder bergaf en waren die uiteraard ‘mega’ om naar beneden te racen. Onverantwoordelijk gedrag zouden onze echtgenotes zeggen mochten ze het weten, maar we hebben er toch deugd van gehad aan die beladen 64,7 km/h daar waar slechts 50 km/h toegelaten was. Voor een keer mogen ze de boete opsturen, we zullen ze stilletjes betalen.

 

L1060954.jpg

 

Tussen kust en top van het Aspromonte gebergte ligt ongeveer 2100 meter hoogteverschil en uiteraard, hoewel we er heel even over nagedacht hebben, zijn we niet over de top gefietst, maar zijn we in de lagere regionen gebleven.

20150702_104450.jpg

Met onze zware rossen zijn we steeds onder 1000 meter hoogte gebleven en hebben we ons laten leiden door naviki en Garmin. Na al die jaren in Calabria en na al die jaren fietsen en mountainbiken met gps, had ik beter moeten weten. De overschatting begon bij een gebrek aan kennis, maar hier ook met het onbegrip van de wegentypologie en het ‘misbruik’ van de GPS.

20150701_114515.jpg

Dat SS staat voor superstrada, belangrijke en meestal drukke, fietsonvriendelijke wegen, wist ik al. Vermijden dus die SS’ers om niet door de vleesmolen van een Fiat of Alfa Romeo gehaald te worden.

IMG_0457.JPG

Dat SP staat  strada provicinciale wat ik ook wist, alleen zijn er geen in mijn buurt en dus maakte ik de fout te denken dat ze gelijkaardig waren aan de SS-racebanen. Achteraf hebben we gemerkt dat deze SP’ers meestal mooie wegen zijn tussen ergens en nergens, met weinig verkeer en zoveel veel makkelijker te berijden dan de lokale wegen en veldwegen die ik, mea culpa mea maxima culpa, tot mijn GPS favorieten had gemaakt. Tot onze eigen schade en schande heeft het verschillende dagen geduurd vooraleer onze kennis van dit berijdbaar fietsnetwerk geüpdatet was.

IMG_0328.jpg

Net zoals in mijn buurt meanderen de lokale wegen rustig van haarspeldbocht naar haarspeldbocht en vertonen niet alleen een afgrijselijk slecht en niet onderhouden wegdek, maar ook hellingspercentages die je eigenlijk niet met een stalen ros van 40 kilogram onder een loden zon wilt berijden.

IMG_0272.jpg

Bovendien had ik nooit gedacht dat een gps of een site als Naviki ons de wildernis zou insturen en effectief veldwegen voor de mountainbike zou vinden in een streek, waar op alle kaarten, inclusief Google en andere maps haast geen wegen te vinden zijn. Uiteindelijk zijn we steeds op onze bestemming geraakt, maar hoe en onder welke omstandigheden lag niet altijd in de lijn van onze verwachtingen.

IMG_0796.jpg

Conclusie van gans ons avontuur is dat we dit volgend jaar, indien ons toegestaan door de hogere machten, gaan overdoen en misschien gaan we deze keer wel voorbereid zijn en gaan we niet meer in de vallen lopen waar we deze keer steevast in terecht zijn gekomen.

 

IMG_0326.jpg

 

Commentaren

Ciao Luc,

Ontroerend om te lezen … Golgotha lijkt me weliswaar net iets te vergaand, maar ik snap de vergelijking wel. Het was er minstens even warm, le salite ripide. De geur van wierookkruiden langsheen onze lijdensweg van Palizzi naar Bova Superiore paste ook perfect in dit apocalyptisch plaatje. Ook wij werden eerder gewaarschuwd door een lokale niet-schoonheid dat we echt niet voor de gemakkelijkste weg kozen ...

Alleen is Jezus - volgens mijn door mijn jeugdjaren heen opgebouwde kennis van Bijbelse taferelen - slechts één keer verrezen uit de doden, ik/wij minstens een handvol keren. Neen, ... verder redeneren is onwijs en godslasterlijk.

Hopelijk leiden de hogere machten ons volgend jaar naar makkelijker bereikbare locaties, zodat we plan B of plan C niet hoeven aan te spreken ... Ook al beschikt Trenitalia wel degelijk over comfortabele en ruime coupés !

Ciao tutti !

Gepost door: Hans De Craemer | 09-11-15

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.