15-11-16

Risk of a political ‘earthquake’ in Italy

why-italy-might-be-the-next-big-threat-to-the-eus-future-...

Recently I spent some time in the South and with the referendum approaching I asked some of the people for their opinion on the reform as proposed by Renzi. In spite of all publicity on radio and television in favor of the reform, most of the people were against it.

 

On the question why they would vote against, the answers were different and confused. Everybody agrees the system has to be simplified but not in the way as proposed by Renzi. Questioning them on how they see the simplification shows that they don’t really understand what it is about, but who can blame them for that. What they do understand is that they pay more taxes, interests, fines etc to Equitalia, that they earn too little and even less then before, that the elderly receive ridiculously low pensions (less then 500 euro), that the euro resulted in an important increase of the cost of living, that energy and water became very expensive and the always returning mantra ‘there is no work’!

 

On top of this disaster comes the issue of the refugees. As Italy is one of the countries first in line receiving refugees, government sought solution in paying individuals and organizations a daily fee of around 45 euro per refugee in order to provide them with food and shelter. When you consider that an average rate for a standard room in a 3 and 4 star hotel is in between 55 and 65 euro a day[1], this refugee shelter project is extremely well paid, whilst a lot of people earn little more than 600 euro for a full month of work. This solidarity-based governmental project very quickly became a new business for some smart Italian entrepreneurs investing in low priced premises to shelter and feed hundreds of refugees at a cost of some euros a day per capita.

 

And the icing of the cake still has to come! Imagine a small city somewhere in the south with 20.000 inhabitants, a smart guy and owner of an old abandoned hotel sheltering and feeding 800 refugees. These refugees are nourished and sheltered but have no other means of income and so they take on local work at 20 or 25 euro a day, leaving the locals with even less then before.

 

The above seems to me as the ideal cocktail for a political ‘earthquake’, leaving Renzi empty-handed with an Italy in an even bigger crisis than before. Is Renzi really responsible for the actual situation or is he only the heir of his predecessors’ foolishness, testator for Grillo’s M5S triggering the end of EU?

 

[1] Except for July and Augustus

30-03-16

Lord of the Rings in Calabria

waterval.jpg

07-03-16

De wonderbaarlijke visvangst

 

L1070765.jpg

Vorig jaar, eind oktober zijn we verschillende keren ‘funghi’ gaan plukken, maar die dag werd het vissen. De afspraak om die zondag te gaan vissen lag vast om halfnegen, voor de echte vissers klinkt dit godslasterlijk laat, maar voor mij klonk dit als muziek in de oren. De voorbije dagen was ik al enkele keren rond 5 uur ’s morgens uit bed gevallen om funghi te gaan plukken en dus nu kon ik eerst rustig mijn cappuccio met obligate cornetto nuttigen in mijn stamcafé.

Carmine is naast een heel goede vriend en aimabel persoon ook nog eens schrijnwerker, visser en jager. Na meer dan vijf jaar, regelmatig samen optrekken, ben ik er nog steeds niet uit wat zijn ‘hoofdberoep’ is. Blijkbaar was hij die ochtend al heel vroeg op pad geweest om te jagen. De trieste getuigen van zijn jachtpartij, vijf zanglijsters, lagen op de motorkap van zijn aftandse terreinwagen. IMG_1577.JPGDeze kleine onschuldige zangvogeltjes hadden de pech gehad voorbij zijn tweeloop te passeren. Veel kennis van de wetten op het jagen heb ik niet, maar ik mag hopen dat dit bij ons verboden is. Gelukkig jaagt hij heel oneconomisch en wordt er geschoten met cartouches die vele malen duurder zijn dan elk vogeltje dat sneuvelt. De lijmstokken die sommigen gebruiken zijn niet alleen illegaal, maar ook duizend maal erger dan het geweer. Hoe dan ook mijn hart kromp in elkaar bij de aanblik van deze vogeltjes. De normen hier verschillen sterk van de onze. Alles wat leeft en groeit wordt hier als eetbaar beschouwd en komt dus wel eens op tafel in een pasta, een groententaart, een rustica of iets anders. Dat wilde planten en wilde bloemen geserveerd worden, vinden we niet alleen lekker en creatief, maar ook heel Italiaans. Elk seizoen eten wat de natuur ons geeft, in al zijn puurheid, is een ‘back to nature’ ervaring. Helaas heeft deze medaille ook een keerzijde tijdens het jachtseizoen. Bij ons is het vandaag ondenkbaar om lijster te serveren, ginder is dit de normaalste zaak van de wereld en worden op zondag deze vogeltjes, samen met de geschoten kwartels en houtsnippen, als secondo aan de familie geserveerd. Wetten alleen gaan dit gedrag niet wijzigen, maar ook de publieke opinie moet wijzigen en de ontradingscampagnes van www.Lipu.it doen het goed op televisie, maar de weg is nog lang. Dit alles om te verklaren waarom we zo laat gingen vissen.

IMG_1603.jpg

Gaan vissen in die azuurblauwe kuststrook van de Tyrreense zee is een belevenis die iedereen eens zou moeten meemaken. De blauwe zee, de blauwe lucht, de warmte, en het sterke licht van de zon, weerkaatst op het spiegelgladde water lijkt enkel mogelijk in films met ‘bleu’ of ‘blue’ in de naam, maar hier is dat dagelijkse kost.

Wanneer ik thuis langs de Dender fiets dan zie ik enkel vissers van kop tot teen uitgerust. Ook al is ‘den Duits’ al een tijdje vertrokken uit onze kontreien, een visser moet bij ons blijkbaar speciale camouflagekleren dragen, de snoeken moeten heel slim zijn tegenwoordig. Onze sportvissers hebben zelfs een karretje mee om al hun materiaal te stouwen. Tenten, plooistoelen, slaapzakken, visbakken en uiteraard meerdere carbonfiber hengels zijn standaard uitrusting. Hier in Calabria is vissen veel eenvoudiger. De kledij een kleurige trainingsbroek en een T-shirt, meestal meermaals versteld en verkleurd van de vele zonne-uren, geen paraplu’s noch regententen. Een carbonfiber hengel had ik niet en op twee minuten tijd was er langs de kant een bamboestok afgebroken, bijgesneden en een draad met haak aangebonden en had ik mijn eerste ‘sustainable’ vislijn. Even moest ik denken aan de verhalen van mijn vader toen hij als kind op stekelbaarsjes ging vissen in de Molenbeek, nu ik hier met mijn bamboestok in zijn voetsporen trad. Naast onze twee[1] bamboestokken hadden we ook als uitrusting een vlindernetje, een grote zwarte ton, twee groene plastieken bakken en een klein piepschuimrubberen doosje mee. Wist ik veel waar dit allemaal voor ging dienen. Wat ik me wel afvroeg was, wat we aan onze haak gingen hangen. Aan het haventje voelde ik me wel een beetje belachelijk met mijn bamboestok met haak, in de voetsporen van mijn vader of niet, dit is anno 2015. De zee was glad alsof er een strijkijzer gepasseerd was en dus kon ik de ‘throttle’ vol opentrekken. De snelheid, de wind en de warmte van de zon maakten voor mij onze tocht al tot een succes. Na mijn eerdere visprestaties verwachtte ik weinig meer. Telkens wanneer we samen gingen vissen, was ik de ‘unlucky number 17’[2], buiten een bijziend visje of een plastiek zak heb ik nog niet veel aan de haak geslagen. Meestal moet ik me beperken tot het aanhoren van hun straffe verhalen, want ze beleven is er voorlopig nog niet bij geweest. In de verte op een vijftal mijl waren enkele witte schitteringen van een klein flottielje te zien, daar moest ik koers op zetten. Dichterbij gekomen bleken het een tiental kleine motorbootjes te zijn, verwikkeld in een of andere stoelendans.

De helft van de bootjes in een cirkel, de andere helft er omheen cirkelend, een gaatje zoekend om het carrousel binnen te geraken. Wij dus mee rondcirkelen, duwen en trekken om er tussen te geraken. Algauw hadden we van onze concullega’s voldoende ansjovis gekregen om ons piepschuim bakje te vullen. Met of zonder ansjovis aan de haak, veel verschil maakte het niet uit, want buiten het donkere water en de andere vissers met dezelfde bamboestokken of met alles waar een draad aan kan gebonden worden, was er niet veel te zien. Na een halfuurtje heen en weer draggen met mijn ansjovis aan de lijn, de anderen imiterend en ook al eens in het water slaand met mijn bamboestok, vertrokken we want volgens Carmine ging het hier niets worden. Vertel mij, ‘the famous n°17’ wat nieuws. Dus wij heen en weer sjezen over het water op zoek naar zeemeeuwen die samentroepten of andere signalen van activiteit. Inderdaad vlakbij een groepje hyperactieve zeemeeuwen, was het water precies aan het koken en plots sprongen verschillende tonijnen tussen 30 en 40 centimeter tot wel een halve meter uit het water. Blijkbaar zat er een school sardines, die door de tonijnen naar het oppervlakte gedreven waren en waar ze op joegen. Die sardines die even de groep verlaten zijn er dan aan voor de moeite en uiteraard hebben de zeemeeuwen het ook heel makkelijk. Synergie noemt men dit. Tussen ons bootje en de tonijnen was er blijkbaar geen synergie, want aangekomen was alles terug kalm na minder dan een minuut. Het was spectaculair om vanop een afstand te zien, maar daar bleef het bij. IMG_1594.jpgDus opnieuw sjezen en genieten van zon en wind tot we geheel onverwachts op een school ansjovis stootten. Blijkbaar waren het heel domme visjes, want ze beleven maar plakken aan ons bootje. Het waren deze visjes die mij de belevenis van het jaar bezorgden, misschien zelfs het vismoment van mijn leven. Even heb ik me mij op het meer van Galilea gewaand, de wonderbaarlijke visvangst moet iets soortgelijk geweest zijn, alleen hadden wij geen netten aan stuurboordzijde, maar probeerden we met ons vlindernetje onze bakken te vullen met ansjovissen. IMG_1591.jpgVangen klinkt alsof we inspanningen moesten doen, maar eigenlijk was het gewoon roeren in de zwarte soep van vislijfjes en zorgen dat de steel van het netje niet brak. Uiteraard zijn enkele honderd van deze visjes naast de bak geland met alle spartelende gevolgen van dien.

 

Hoewel men me dit al regelmatig in geuren en kleuren had verteld en ik dus voorbereid was op het evenement, was ik toch een en al verbazing en verbouwereerd van deze wonderbaarlijke visvangst en dit terwijl het ‘zotste’ nog moest komen.

Nu de bakken volgeladen waren met ansjovis, konden we ons focussen op onze hengels. Een ansjovis aan de haak bewegen vlakbij de wolk aan visjes was blijkbaar voldoende om de zwarte schaduwen uit de diepte te lokken. De tonijnen jagen van onderuit en scheren met een ongelofelijke snelheid langs de wolk van visjes op zoek naar diegene die het pak verlaat. L1070759.jpgAl na enkele seconden was ik mijn bamboestok bijna kwijt aan een tonijn die met hoge snelheid mijn ansjovisje meesleurde. Impressionant om kennis te maken met de energie, komende van de inertie van mijn snelle vis van 2 à 3 kilogram, die plots tot stilstand komt aan mijn vislijn. Wat nu komt noem ik mijn ‘zot halfuurtje’, gedurende ongeveer een halfuur heb ik enkel ansjovis aan mijn haak bevestigd, tonijnen uit het water gehaald en geprobeerd om de haak uit de vismond los te maken. L1070760.jpgWij met ons tweeën in ons kleine wiebelende bootje samen met nog 5 anderen op twee andere bootjes bezig met maar één ding: zo snel mogelijk die haak terug in het water brengen terwijl we mekaar aanwijzingen toeschreeuwden om de zwerm visjes tussen onze drie bootjes te houden. Ik noem dit mijn ‘zot halfuurtje’ niet enkel omdat de vissen bijna in mijn mand vlogen, maar ook omdat mijn perceptie van de wereld zich op dat ogenblik beperkte tot de enkele vierkante meters zeeoppervlak, de enkele vissers en mijn tonijnen. Er waren geen culturele-, taal- of andere barrières en zowel mijn als hun bevelen of aanwijzingen waren helder en begrijpelijk en leidden ons tot deze wonderbaarlijke visvangst.

 

Was het het oude instinct van de jager, de adrenaline van het moment of een vorm van massa hysterie, maar achteraf pas heb ik gemerkt dat ik van kop tot teen vol hing met het bloed van de gevangen tonijnen. Blijkbaar verliest de tonijn aan de haak veel bloed en blijft hij nog enkele minuten spartelen zodat letterlijk alles en iedereen volhangt. Zowel aan ons bootje als aan onze kleren en aan mezelf is heel wat werk geweest om er terug enigszins fatsoenlijk uit te zien.

IMG_1649.jpg

 

Onze vangst was spectaculair, naast ongeveer twintig kilogram ansjovis, nog eens meer dan veertig tonijnen. Die middag hebben we de verse, lekkere tonijn op de grill gegeten en ‘s avonds was er uiteraard ‘la cena insieme’ waar de familie en de goede vrienden op aanwezig waren om deze lekkernijen op al mogelijke manieren te nuttigen. Wat kan het leven toch eenvoudig en mooi zijn.

 

[1] Carmine had dezelfde bamboestok

[2] In Italië is nummer 17 een ongeluksgetal, bovenop alle andere die we kennen. De oorsprong, weliswaar vergezocht komt van het anagram VIXI gemaakt van de Romeinse nummer XVII, wat in het latijn zoveel wilt zeggen als ‘ik heb geleefd’ of anders gezegd zo dood als een pier wat niet echt fortuinlijk is en dus als ongeluk bestempeld wordt.

08-11-15

Op weg naar Golgotha

IMG_0030.JPG

Achteraf bekeken hebben we toch iets gemeen met de treinen in Italië en België. Trenitalia heeft in het Zuiden een verouderde vloot en bij ons komen de treinen van de NMBS steevast met vertraging aan en zo verging het ons ook. IMG_0515.jpgWe hadden deze fietstocht met 30 jaar minder vertraging moeten maken, toen onze carrosserie nog evenveel jaren jonger was. Wij, volwassen mannen, de leeftijd beginnend met een 5, nog gezond van verstand en leden, maar met onvoldoende fysieke voorbereiding, vertrekken met onze velo en een paar zware zakken bagage naar het onbekende. Gebrekkig was ons plan, eigenlijk hadden we er gewoon geen. Waarheen, dat gingen we op het moment zelf beslissen en de problemen zouden we oplossen wanneer ze zich voordeden. Jean Luc Dehaene - de crisismanager, loodgieter van de regeringen in jaren 80 en 90 - zou fier op ons zijn geweest. Helaas ook voor hem zou er een crisis te veel komen en net zo met ons.

L1070790.jpgOnverantwoordelijk was ons volledig gebrek aan kennis van en ervaring met meerdaagse fietstochten, maar ook van de lokale omstandigheden waarin we gingen terechtkomen. Deze onderschatting van de lokale omstandigheden was de ergste fout die we konden maken. Gezien mijn jaren heen en weer gereis naar Calabria en terug, weet ik uiteraard dat het warm kan zijn, maar de warmte die ik ken, is er een vanonder een parasol of vanop een terrasje met een drankje en een fris briesje. IMG_0459.JPGDe warmte die we nu ervaren hebben is compleet verschillend. Het is een verterende warmte. Een warmte met veertig kilo onder het fietszadel en met steile wegen die we beklommen al rijdend of al stappend. Als er al wind was tijdens ons zwoegen onder een loodrechte, brandende zon, dan kwam die uit een verschroeiend warme haardroger. Soms hebben we bergop gefietst, bij 46° Celsius (gps waarden). Bergop betekent hier stijgingspercentages van meer dan 10%. Een klim tussen 10 en 12% was normaal, tussen 13 en 15% kregen we regelmatig voor de wielen geschoteld en af toe waren er zelfs uitschieters tot 18%. IMG_0164.jpgDeze hellingen waren uiteraard ideaal om onze fiets-wandelschoenen op alle mogelijke manieren te testen, nooit heb ik fietsschoenen gehad waar de zolen zo van afgezien hebben. Wanneer we onze stalen rossen naar boven duwden en sleurden op de steilere hellingen, dan werd het stappen eerder strompelen met ons kruis op weg naar onze Golgotha. Dit alles schrijft en leest vlotjes en lijkt weinig spectaculair en tijdens het weinige plannen ging ik deze hellingen vlotjes op met de computermuis in mijn hand vanuit mijn bureaustoel, maar eens onderweg keken deze hellingen ons op onze tweewielers loodrecht aan en lagen ze bijna letterlijk tussen hel en vagevuur. Uiteraard is er geen bergop zonder bergaf en waren die uiteraard ‘mega’ om naar beneden te racen. Onverantwoordelijk gedrag zouden onze echtgenotes zeggen mochten ze het weten, maar we hebben er toch deugd van gehad aan die beladen 64,7 km/h daar waar slechts 50 km/h toegelaten was. Voor een keer mogen ze de boete opsturen, we zullen ze stilletjes betalen.

 

L1060954.jpg

 

Tussen kust en top van het Aspromonte gebergte ligt ongeveer 2100 meter hoogteverschil en uiteraard, hoewel we er heel even over nagedacht hebben, zijn we niet over de top gefietst, maar zijn we in de lagere regionen gebleven.

20150702_104450.jpg

Met onze zware rossen zijn we steeds onder 1000 meter hoogte gebleven en hebben we ons laten leiden door naviki en Garmin. Na al die jaren in Calabria en na al die jaren fietsen en mountainbiken met gps, had ik beter moeten weten. De overschatting begon bij een gebrek aan kennis, maar hier ook met het onbegrip van de wegentypologie en het ‘misbruik’ van de GPS.

20150701_114515.jpg

Dat SS staat voor superstrada, belangrijke en meestal drukke, fietsonvriendelijke wegen, wist ik al. Vermijden dus die SS’ers om niet door de vleesmolen van een Fiat of Alfa Romeo gehaald te worden.

IMG_0457.JPG

Dat SP staat  strada provicinciale wat ik ook wist, alleen zijn er geen in mijn buurt en dus maakte ik de fout te denken dat ze gelijkaardig waren aan de SS-racebanen. Achteraf hebben we gemerkt dat deze SP’ers meestal mooie wegen zijn tussen ergens en nergens, met weinig verkeer en zoveel veel makkelijker te berijden dan de lokale wegen en veldwegen die ik, mea culpa mea maxima culpa, tot mijn GPS favorieten had gemaakt. Tot onze eigen schade en schande heeft het verschillende dagen geduurd vooraleer onze kennis van dit berijdbaar fietsnetwerk geüpdatet was.

IMG_0328.jpg

Net zoals in mijn buurt meanderen de lokale wegen rustig van haarspeldbocht naar haarspeldbocht en vertonen niet alleen een afgrijselijk slecht en niet onderhouden wegdek, maar ook hellingspercentages die je eigenlijk niet met een stalen ros van 40 kilogram onder een loden zon wilt berijden.

IMG_0272.jpg

Bovendien had ik nooit gedacht dat een gps of een site als Naviki ons de wildernis zou insturen en effectief veldwegen voor de mountainbike zou vinden in een streek, waar op alle kaarten, inclusief Google en andere maps haast geen wegen te vinden zijn. Uiteindelijk zijn we steeds op onze bestemming geraakt, maar hoe en onder welke omstandigheden lag niet altijd in de lijn van onze verwachtingen.

IMG_0796.jpg

Conclusie van gans ons avontuur is dat we dit volgend jaar, indien ons toegestaan door de hogere machten, gaan overdoen en misschien gaan we deze keer wel voorbereid zijn en gaan we niet meer in de vallen lopen waar we deze keer steevast in terecht zijn gekomen.

 

IMG_0326.jpg

 

23-08-15

Ikea stapelbed aka bagagerek

 

IMG_0003.JPG

Achteraf de mooi blauwe Thüle tassen, met ingenieus draagrek, evalueren is een moeilijke opgave. Enerzijds hebben ze goed dienst gedaan, bleken ze heel handig te zijn om aan en af te klikken van de fiets en zelfs zonder draagriem waren ze makkelijk te dragen. Anderzijds heb je geen keuze, je kan niet zonder draagtassen vertrekken, je hebt iets nodig om je bagage en vooral je teveel aan bagage met je fiets mee te sleuren. Blijft uiteraard de vraag waarom Thüle? Thuis heb ik, tot mijn algemene tevredenheid, een fietsenrek van Thüle om de fietsen op de wagen te plaatsen. Nochtans, wanneer je fietstassen intoetst op dat vermaledijde, reclame hoestende en je vrije wil ontnemende Google, dan krijg je alles behalve Thüle. Je krijgt draagtassen in alle vormen en maten, van alle soorten en merken met bloemetjesopdruk, spikkels, kleurtjes en noem maar op, maar enkel om aan een bestaande bagagedrager van je fiets te bevestigen. Maar laat een bagagedrager nu juist iets zijn wat op een mountainbike ontbreekt. Dus ga je zoeken naar ‘bagagedrager mountainbike’ en dan kom je wel bij Thüle uit. Op de sites van de ‘trekkers’ en de Sint-Christoffelspecialisten kom je opnieuw Thüle tegen en de filmpjes op Youtube laten je zien hoe makkelijk alles te plaatsen is, dus na zoveel plussen twijfelt niemand nog aan Thüle.

IMG_9996.JPGZoals te verwachten waren er ook enkele minpunten. De eerste minus was al meteen de prijs, toch als je voor- en achterwiel wilt volladen en dus twee draagrekken en twee paar zakken nodig hebt. Een tweede minus was hun gewicht. Toen ik ze in de fietsenwinkel onder de arm nam, was het al even slikken, te bedenken dat ze toen nog moesten volgeladen worden. Het ergste moest nog komen, want die tassen kunnen enkel bevestigd worden aan een bagagerek en dat bagagerek moet je zelf in mekaar steken en aan je fiets bevestigen. Blijkbaar heel simpel zoals te zien is op Youtube, maar geloof niet alles wat je ziet op Youtube. Thuis word ik in de watten gelegd door mijn fietsverkoper/technicus, maar helaas heeft hij geen filiaal in Calabria en diende de bevalling te gebeuren zonder de watten. IMG_9991.JPGDus aangekomen in Calabria, de fietsen opgepikt na een revisie bij een lokale fietshersteller, konden we de assemblage van de bagagerekken starten. Eikel punt was dat het reeds na twee uur ‘s middags was, het pokke warm was, we dorstig waren als kamelen en al even hongerig. Wij dus naar L’approdo, een lokaal restaurantje vlakbij voor een snelle hap. Ik had beter moeten weten, want snelle happen bestaan niet in Calabria. In het restaurant, op een zaterdagmiddag, was er een feestje aan de gang ter gelegenheid van ik zou het echt niet weten, maar toch hebben we van het een en het ander mee geproefd. De ‘rosato’ in flessen van een liter viel heel goed in de smaak bij de zomerwarmte en uiteraard was onze maaltijd niet compleet zonder amaro en grappa. IMG_9998.JPGHadden we ons niet voorgenomen om ons als echte atleten te gedragen en waren we niet akkoord dat fietsen in de warmte in combinatie met alcohol niet kunnen was? Veel beloven verzwakt het vertrouwen, dus was het vlees zwak geworden en is mijn compagnon na de lunch onmiddellijk in bed gekropen voor een deugddoende siësta aka roes. Daar zat ik dan alleen met mijn mecano waar ik drie handen en zeventien vingers voor nodig had.

 

Misschien is het me dankzij de promilles alcohol gelukt want noch de handleiding, noch de filmpjes op Youtube hielpen om die dragers met riempjes aan de fiets te bevestigen. Het ging zoals bij het Ikea stapelbed van Youp van ‘t Hek, bijna klaar met het laatste riempje en plots vlogen alle riempjes opnieuw los, dus kon ik mijn opbouw uit de spaken van mijn achterwiel beginnen vissen. Ondertussen was het 19.15h, tijd om mijn compagnon te wekken zodat ook hij de geneugten van het draagrek kon ervaren. Uiteraard, net als bij de geboorte van een tweede kind, was de weg gebaand en ging alles veel vlotter zodat we op tijd klaar waren met onze voorbereidingen en we nog een lekkere pizza konden gaan eten, kwestie van er stevig op te staan voor ons vertrek de volgende dag. Wordt vervolgd.

15-08-15

Ik ga op fietsreis en lees eerst:

fiets,the,giant,mtb

Het plan was eenvoudig, fietsen door Calabria met een oude zware mountainbike , met Thüle tassen aan de wielen voor de bagage, en getrainde benen als motor. De zware fietsen waren geen probleem want die hadden we, de aanschaf van de Thüle zakken waren, buiten de prijs, ook geen probleem, de getrainde benen waren een mooi plan en zijn een mooi plan gebleven.

 

Schermafbeelding 2015-08-15 om 20.02.53.png

Wil je met de fiets naar Santiago di Compostella of wil je het Gardameer affietsen, dan vind je zeker je gading op het internet met kaarten, gps-tracks, adviezen, meeneemlijstjes en reisverhalen. Wanneer je iets verder richting Zuiden wilt trekken, dan vind je heel erg weinig, eigenlijk vind je niets aan bruikbare informatie. Achteraf bekeken had hier het eerste alarmsignaal moeten klinken. Logisch want de moeilijkst te begane paden worden per definitie het minst begaan en dus ook het minst beschreven. Tijdens mijn winterse surfsessies op het internet had ik veel gelezen over de verschillende type fietsen die er zijn, soorten zadels, dubbele pikkels, de bepakking, de tenten en de zeilen die je nodig hebt. Alle beschrijvingen waren heel nuttige om in een klimaat als het onze te fietsen , met temperaturen die wij als normaal bestempelen ,en met een groot risico op regen. Wat me toen niet opgevallen was, waren de beschreven aard en kwaliteit van de wegen. Soms hoor ik de mensen klagen over de kwaliteit van onze fietspaden of de bulten in het jaagpad langs de Dender, maar op sommige momenten hadden wij de figuurlijke moord gepleegd om daar op te kunnen rijden.

Wanneer je de “do’s en don’ts” leest dan blijkt de kenner je af te raden om je tijdens de zomermaanden op pad te begeven op de Sint Christoffelroute. Dit had ik uiteraard gelezen, maar ik was hier snel voorbij gelezen, want uiteindelijk liggen Frankrijk, Spanje en de Pyreneeën aan de andere kant van de Middellandse zee, de warme kant van de Middellandse zee , en dus was dit een onbelangrijk detail voor onze Calabria trip. Opnieuw waren we aan een realiteit voorbijgegaan, naast de getrainde benen een essentiële zwakte in ons plan: omgaan met de warmte.

 

Dus ergens op een regenachtige zondagnamiddag, een lijstje in Excel gemaakt met alle dingen die ik zeker moest meenemen en dan beginnen spelen met  Naviki.org.

Naviki, met de ondertitel ‘paden verbinden’ is een heel behulpzame site voor de fietser, die je helpt om van punt A naar punt B te reizen met de fiets. Volgens datzelfde Naviki kan je op verschillende manieren reizen met de fiets: dagelijks, toeren, racefiets, mountainbike of kortste route. Achteraf bekeken is er slechts één manier om met de fiets te reizen en dit is door op de trappers te duwen en te stampen tot je op je bestemming bent.

navikiZeker zo leuk aan Naviki zijn de grafiekjes met de hoogtemeters en de te verbruiken calorieën. Van achter mijn scherm, in mijn bureaustoel heb ik toen kilometers afgelegd, calorieën verbruikt en hoogtemeters overwonnen al toerend, mountainbikend en racefietsend. Dagelijks en kortste route vond ik niet genoeg avontuurlijk klinkend en liet ik links liggen. Aan de hand van de verbruikte calorieën zag ik mezelf op het einde als afgetrainde atleet met Six pack en al terugkomen ten huize onze. Ik kan jullie nu al melden dat de Six pack bij de eerste helling overboord is gegooid wegens te zwaar, travel light is zeker geen loos begrip bij het trekken met de fiets, maar ik had een lijstje! Mijn lijstje in excel omvatte naast gereedschap, fietstassen, wisselstukken, kledij en medicijnen ook topografische kaarten, zonnecrèmes, fiets-wandelschoenen, reepjes en gelletjes sportvoeding. Wat ik hier onthoud als heel nuttig zijn de fiets-wandelschoenen van Specialized, die ik naast de Wipp express de beste investering mag noemen voor de tocht. Specialized heeft in zijn gamma wandelschoenen met stevige zolen en verzonken spd-plaatjes in de zool, bij het stappen bergop met de fiets en op het gewicht van de fiets na, heel comfortabel en ik kan jullie bevestigen dat we veel gestapt hebben en dan vooral bergop.

Schermafbeelding 2015-08-15 om 20.07.21.pngEnkele dagen voor ons vertrek zegt een vriend zeiler me om zeker de Wipp express niet te vergeten. Elke dag onder de douche je kleren wassen en de volgende dag proper en zonder onwelriekende geurtjes terug aan de start komen geeft aan Wipp express een ratio gewicht versus nuttigheid die onwaarschijnlijk hoog ligt!

Krijgen een eervolle vermelding in mijn Oscars van de trekker: de skelettool van Leatherman en de Xtorm solarbooster en powerbank die ten aller tijden mijn gps en gsm opgeladen hebben gehouden. Hoe had ik anders mijn Naviki.org paden kunnen verbinden? Mijn medicijnenzakje en zonnecrème zouden een eervolle vermelding hebben kunnen krijgen, mocht ik ze thuis niet vergeten zijn, of wat vermogen kaars en bril, als je het lijstje niet gebruiken wil.

Waar je echt niets mee bent, zijn de topografische kaarten die ik via internet besteld had. Prachtig om in te kaderen en aan de muur te hangen. Hun makelij dateert uit de tijd dat Mussolini nog aan de macht moest komen in Italië en ze hebben die oude ambachtelijke “look and feel”, maar bleken van geen nut voor onze tocht. De repen en powergelletjes zijn ook af te raden, toch als er chocolade aan zit of wanneer er bosbessensmaak mee gemoeid is. Chocolade en meer dan 40 graden omgevingstemperatuur gaan niet tezamen, combineer dit met een soort van nougatine in een aluminiumfoliezakje en je hebt de ideale smodder waar peuters alleen maar jaloers op kunnen zijn en waar ik mijn handen mee aan mijn stuur heb vastgelijmd. Ook hier is achteraf de Wipp express heel nuttig gebleken. Powergells zijn bij normale temperaturen nog binnen te krijgen, maar eens de 40 graden voorbij is de smaak er een om te kokhalzen. Zeker zo effectief en veel aangenamer, is zorgen dat je een goede pasta eet ’s middags of dat je een panino met formaggio en prosciuto meeneemt voor onderweg. Wordt vervolgd.